villa ticca - Reisverslag uit Quito, Ecuador van samira - WaarBenJij.nu villa ticca - Reisverslag uit Quito, Ecuador van samira - WaarBenJij.nu

villa ticca

Door: Samira

Blijf op de hoogte en volg samira

26 Juni 2015 | Ecuador, Quito

Vandaag werd nogmaals duidelijk wat voor geweldig werk villa ticca doet. Samen met de andere vrijwilligster Nora gingen we namelijk met Mara (Nederlandse leidster van het project) op huisbezoek bij twee families. Maar allereerst kochten we voor 5 dollar per persoon (dus 10 USD in totaal) eten in een lokaal winkeltje. We namen voor de families rijst, bloem, havermout (!) en eieren mee. Bij het eerste gezin dat we bezochten deed de oma open. Van buiten ziet het huis er groot uit, maar het is opgedeeld in een paar kleine appartementjes. Het gezin woont in een vierkamerappartement met een keuken van 1 bij 2, een woonkamer van 3 bij 4 en 2 slaapkamers. In totaal zijn ze met z´n 7en. Alle vijf de kinderen komen bij villa ticca.
Het volgende gezin waar we langs gingen was een samengesteld gezin. Van de drie kinderen kan er één niet bij haar eigen ouders leven en en de moeder van de twee anderen is overleden en de vader is vertrokken. Daarom worden deze kinderen opgevangen door hun oom en zijn gezellin. Deze oom kan echter niet werken, doordat zijn handen en voeten zijn misvormd door polio. Bovendien heeft hij last van een hernia. Het was daarom ook nog maar de vraag of we binnen konden komen; de man kan zelf namelijk maar met moeite naar de deur lopen. Dit gezin is echt enorm arm. Hun huiskamer is gewoon in de open lucht en de twee kleine slaapkamers hebben geen licht, lekken staan op instorten. Omdat de oom niet kan werken heeft dit gezin amper geld, alles wat ze hebben (zoals een bed, kleding, etc.) komt van villa ticca.
Dit zijn maar 2 voorbeelden van gezinnen. Hoewel de meeste kinderen bij villa ticca er goed uitzien en bijna elke dag andere kleren aanhebben, zijn de leefomstandigheden niet al te best. De meeste kleding die ze hebben komt van villa ticca. Bovendien krijgen sommigen naast hun ontbijt en lunch bij villa ticca niet veel meer te eten thuis.
Bij villa ticca kunnen ze lekker spelen en kind zijn. Ze leren er belangrijke dingen (zoals vormen, kleuren, tellen, etc), maar soms is het ook lekker een zootje ongeregeld zoals dat hoort bij kinderen van deze leeftijd!
Het is mooi om hen te zien oefenen voor hun graduación. Ik hoop dat ze een mooie toekomst tegemoet gaan!