weekend! (deel 1: Zaterdag) - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van samira - WaarBenJij.nu weekend! (deel 1: Zaterdag) - Reisverslag uit Otavalo, Ecuador van samira - WaarBenJij.nu

weekend! (deel 1: Zaterdag)

Door: Samira

Blijf op de hoogte en volg samira

27 Juni 2015 | Ecuador, Otavalo

Na een week werken is het weekend! So: time to travel! Dat betekent wel vroeg opstaan. Iets over 5 ging mijn wekker al, want om 6:00 werd ik door een tai naa Plaza Foch gebracht. De tour (geregeld via de plaatselijke reisorganisatie Gulliver) begon namelijk om 6:45. Samen met mijn medereizigers werden we in een klein busje rondgereden. De reis ging naar het noorden, waar meerdere bekende plaatsen liggen. Bovendien loopt de weg die door heel Zuid-Amerika loopt (de panamericano) door de zogehete Avenue dos vulcanos. Dit is het gebied van de Andes waar zich enorm veel (actieve vulkanen bevinden). Volgens de gids zijn van de 31 vulkanen in Ecuador er maarliefst 8 actief!
Onze eerste stop was bij de Quitsato middelpunt van de wereld (de evenaar dus...). Het was tevens een enorme klok. We bleven niet lang omdat de wind enorm sterk was, maar het was wel gaaf om op 2 continenten tegelijk te kunnen staan!
De volgende stop was bij een restaurant in Cayambe, dat bekent staat om zijn plaatselijke ontbijt met biscochos, manjar (een soort dulche de leche) en kaas. Best lekker! De biscochos zijn zoutig en de manjar is zoet, een prima combinatie!
Daarna gingen we door naar het hoogtepunt van de trip: de Otavalo markt! We begonnen op de dierenmarkt, die al tegen zijn einde liep. Echt alles werd verhandeld: van varkens tot paarden en van cuy (cavia) tot puppies! Ik had verwacht dat de hele markt één grote toeristentrekpleister zou zijn, maar dat was het totaal niet! 95% van de mensen die er rondliepen was een local. Op de ponchomarkt iets verderop lag het percentage toeristen iets hoger, maar niet veel. De Ecuadorianen kochten zelf ook van de kramen met ´toeristenspul´. Bij nader inzien is dit ook heel logisch, want veel producten die ze verkopen zijn nuttig (zoals kleding), van goede kwaliteit en na een beetje onderhandelen niet te duur. Ikzelf sloeg ook goed in! Helaas hadden we niet erg lang op de markt, want na iets meer dan 30 min. reisden we alweer door naar het Cuicocha kratermeer. Het was prachtig, maar wel erg winderig, daarom reisden we snel verder. De laatste stop was bij het rustieke en luxe restaurant casa de la hacienda voor een zeer uitgebreide lunch.
Om 17:10 waren we weer terug in Quito. Omdat ik morgen ook weer vroeg in Mariscal moest zijn, had ik een overnachting geregeld in het hostal van de spaanse school. Dit hostal heeft de sfeer van een studentenhuis, echt supergezellig! ´s Avonds ging ik daarom met één van de Nederlandse bewoners mee naar Plaza Foch, waar net een gayparade aan de gang was, met vele ladyboys verkleed als o.a. Disneyprinsessen. Kortom het was een hele geslaagde dag!