Onvoorspelbaar Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van samira - WaarBenJij.nu Onvoorspelbaar Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van samira - WaarBenJij.nu

Onvoorspelbaar Ecuador

Door: Samira

Blijf op de hoogte en volg samira

26 Juni 2015 | Ecuador, Quito

Als ik de cultuur in Ecuador zou moeten samenvatten in één woord, dan is dat onvoorspelbaar. Zowel het klimaat, als het vervoer, als het eten. Bijvoorbeeld: dinsdag nam ik de bus naar huis, gewoon de ´translatinos´. Maar deze bus moest blijkbaar iemand ergens ophalen of afzetten, want het nam niet zijn gewoonlijke route. Zo kwam het dat ik ergens ver buiten de stad belandde en ik een taxi naar huis moest nemen. Maar ook de taxichauffeur wist de weg niet, dus pas na een uurtje ronddwalen kwam ik thuis. Bovendien weet je nooit wanneer jouw bus komt. Het kan binnen een minuut zijn, of binnen een uur. Wat wel handig is, is dat je tussen twee stops in kunt instappen of uitstappen.
Nog een voorbeeld: je weet nooit wanneer en of je te eten krijgt. Bij villa ticca krijg ik altijd een huge lunch en een tussendoortje, maar in het gastgezin is het altijd maar de vraag hoeveel ontbijt ik krijg (het kan uiteenlopen van 2 toastjes met wat thee tot een enorm broodje met 2 stuks fruit, een eitje, thee en fruitsap) en of er avondeten is. Het is me al 3 keer overkomen dat er ´s avonds gewoonweg geen eten of drinken is.
Ten slotte het weer: in de schaduw en wind kan het koud zijn, maar in de zon wordt het zo 30 graden. Nu klinkt dit allemaal erg negatief, maar dat hoeft het absoluut niet te zijn! Belangrijk als je naar dit land gaat is dan ook dat je je overgeeft aan de omstandigheden. Als je dat eenmaal hebt gedaan, heeft het op zich wel wat bevrijdends. Geen zin om te eten? Dan hoef je dat niet. Werkt je telefoon niet (gebeurt bij sommige Europese telefoons)? Lekker rustig. Etc. Kortom, wie naar dit land reist (ehum, marjet!) be prepared! Pas dan kun je werkelijk van de schoonheid van dit land en zijn cultuur genieten.

Tags: Quito, cultuur